ALERTA! QUE NO S'ESCAPI
1.- INTRODUCCIÓ
Som els alumnes de 1r de Cicle Formatiu de Projectes d’edificació de
l’institut La Garrotxa. El nostre institut, malgrat trobar-se en un entorn
urbà, disposa d’amplis espais verds al seu voltant.
Aquest centre està
composat per un conjunt d’edificis que s’han construït en èpoques diferents.
Els cicles formatius estem ubicats en la part més nova del complex. Es tracta
d’un edifici projectat abans de l’any 2006, per tant, encara no era vigent el
Codi Tècnic de l’Edificació (CTE). Això implica que no era obligat de complir
els requisits actuals d’eficiència energètica, motiu pel qual ara ens proposem
d’analitzar-lo des de aquest punt de vista.
Avui en dia està a
les nostres mans un consum sostenible de l’energia. D’aquí que en el treball:
“Alerta, que no s’escapi!” pretenem en primer lloc conèixer quin nivell
correspondria de certificació energètica al nostre edifici (qualificacions dels
edificis que s’obtenen des del 31 d’octubre del 2009).
edificis que s’obtenen des del 31 d’octubre del 2009).
2.- DESCRIPCIÓ
2.1.- EDIFICI
2.1.- EDIFICI
La data d’inici de construcció
de l’edifici fou el maig del 2006 i la seva data d’acabament fou el juliol del
2009. És un edifici que amplia l’antic institut per la part de darrera (el
costat nord) i consta d’un volum longitudinal d’uns 155 metres de llarg i de 6
tallers situats perpendicularment al primer. En l’edifici longitudinal hi ha
dues plantes, mentre que els tallers són només de planta baixa però amb un
alçada lliure considerable que va des de 6,60 a 8,00 metres d’alçada. El nostre
treball es concentrarà en l’edifici longitudinal que en la planta baixa hi ha 5
aules convencionals, una sala de màquines, vestidors, lavabos, bar, menjador i
cuina. A la planta pis s’hi troba 7 aules, 2 tallers, 3 departaments i 2
lavabos. Hi ha 5 nuclis d’escala que comuniquen les dues plantes (dues
exteriors i la resta interiors).
El plantejament de la construcció de l’edifici era que fos un edifici industrial, concepte que implica un predomini dels elements prefabricats davant de la construcció in – situ, també que és una construcció més sostenible que la convencional.
L’estructura
principal de l’edifici està formada per pòrtics metàl·lics. Les jàsseres de la
coberta són contínues de l’interior a l’exterior. Donat que no hi ha material
intermig entre l’exterior i l’interior provoca un pont tèrmic al llarg de tota
la façana.
Tant en planta
baixa com en planta pis les aules estan orientades a nord de manera que tinguin
una il·luminació constant evitant la incidència directa del sol. En el primer
pis, el passadís està orientat a sud per aprofitar la claror durant el dia però
s’evita la radiació directa amb el propi material de façana, u-glass (composat
per dues làmines de vidre i entre elles una capa de gel per evitar els raigs
solars i alhora fer d’aïllant i reduir els ponts tèrmics). La divisió entre el
passadís i les aules té un parament a la part superior de vidre fix i la resta
és de bloc de formigó amb un aplacat de cartró guix pel costat interior de les
aules.
Els materials més utilitzats són el formigó, vidre i ferro donant una estètica industrial. Les parets opaques de façana estan composades per blocs de formigó prefabricat, doblat interior de cartró guix i a l’exterior de la paret hi ha l’aïllament tèrmic i lames de fusta de pi com acabat. Les bigues, jàsseres i pilars són d’acer laminat vist, protegit amb pintura ignífuga. El sostre està format per panells sandwitx prefabricats (la capa inferior de la coberta és una planxa metàl·lica perforada amb la finalitat de ser absorbent acústic, la planxa superior és grecada amb aïllament tèrmic entremig). El forjat que separa la planta baixa de la planta pis és amb plaques alveolars amb una capa de compressió a la part superior amb un acabat de terratzo. La cara inferior és de formigó deixat vist.
2.2.- INSTAL·LACIÓ
DE CALEFACCIÓ
En el conjunt del
centre hi ha diferents sistemes de calefacció. En l’edifici que nosaltres ens
hem proposat analitzar, la calefacció és amb radiadors de fosa (material que
manté més temps l’escalfor) amb un circuit unitubular d’aigua calenta que
s’escalfa mitjançant una caldera de gasoil. Aquesta es troba situada a un
extrem de l’edifici per la qual cosa no arriba la mateixa temperatura a tots
els emissors. En el projecte inicial de construcció no es va preveure la col·locació
de termòstats als espais calefactats. L’única regulació de temperatura que es
pot fer és a través d’un regulador col·locat directament en la sala de caldera.
Aquest circuit
unitubular té l’inconvenient que en les aules més allunyades de la caldera
sempre hi arriba aigua a una temperatura inferior a la de l’inici del circuit.
En canvi, les aules més pròximes a la caldera tenen més temperatura que
l’òptima ja que el circuit ha d’estar en funcionament perquè es pugui assolir
la temperatura adient a les aules més llunyanes. A més, els tubs passen per
zones de pas que no estan protegits, per tant, tenen pèrdues calorífiques
constants.
Per altra banda el
fet de que no hi hagi termòstat en els espais calefactats provoca una manca de
coordinació entre el temps de funcionament de la caldera respecte el que seria
necessari per calefactar correctament els espais.
3.- EL PERQUÈ D’AQUEST TREBALL?
Els cursos del
Cicle Formatiu de Grau Superior de Regulació i Control Automatitzat varen
començar l’any 2011 un projecte de control i millora de la climatització
(calefacció) de l’edifici per evitar pèrdues calorífiques i reduir la despesa
de gasoil. Per això varen instal·lar vàlvules de regulació d’aigua a cada
emissor. La temperatura de cada un dels espais està controlada amb sensors de
temperatura. Els que determinen si s’ha d’obrir o tancar el pas de l’aigua. A
més han elaborat un programa informàtic que permet visualitzar permanentment la
temperatura de cada un dels espais i regular-la. Aquest projecte està centrat
exclusivament en la instal·lació de la calefacció. Des de la seva posada en
marxa s’ha detectat un seguit d’anomalies. Ens hem proposat d’analitzar-les per
tal de poder resoldre les deficiències detectades i cercar quin és el comportament
general de l’edifici des del punt de vista constructiu.
Arribat en aquest
punt s’ha optat per interrelacionar els coneixements de dos cicles formatius: Projectes
d’Edificació i Regulació i Control Automatitzat.
4.- COM INVESTIGAR?
Primerament, farem
una recerca teòrica, basada principalment amb els criteris establerts pel Codi
Tècnic de l’Edificació (CTE), les diferents solucions constructives i la tipologia
d’instal·lacions (tenint en compte la nova tecnologia aplicada a la
instal·lació que regula la temperatura de cada emissor).
5.- OBJECTIUS
L’objectiu és
completar el treball dels nostres companys aportant possibles solucions a les
pèrdues degudes als sistemes constructius detectant on es produeixen ponts
tèrmics, on hi ha pèrdues per un mal ús de l’edifici, posada en obra, els
sistemes de calefacció en relació amb els materials de construcció i intentarem
donar propostes de millora per aconseguir l’estalvi màxim tant en despesa
econòmica com combustible i alhora assolir un confort òptim equitatiu a totes
les aules.
Per altra banda
creiem interessant calcular el nivell de qualificació energètica de l’edifici
per comprovar-ne l’eficiència. Ja que en el moment de la seva construcció no
era vigent el Codi Tècnic en aquests aspectes sobre l’eficiència energètica. I
comprovar el comportament de l’edifici després de dos anys d’utilització.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada